Standbeeld

Standbeeld

Met de klas op standbeeldverkenning gaan in de stad. :Er zijn vele te vinden, opvallende en verscholen. Je leert op die manier zowel iets over de oorsprong van de standbeelden (geschiedenis: gebruik van steensoort, context- en tijdsgebonden) en iets over de ambacht beeldhouwen.

Er kan aandacht geschonken worden aan een beeldend kunstenaar: Wat zijn haar of zijn bijzonderheden? Welke stijl en werkwijze heeft zijn of haar voorkeur? Waarom is dit beeld bijzonder? Wie zijn haar of zijn tijdsgenoten?...

Met de kleuters kan je dit thema koppelen aan tactiele activiteiten: de verschillende steensoorten en eigenschappen leren kennen (zacht/hard, ovaal/rond/grillig van vorm, koud/warm...). Je kan met de kleuters boetseren, kneden en lichaamsafdrukken maken. 

Met de leerlingen kunnen bewegingsspelletjes gespeeld worden om meer ruimtelijk inzicht en coördinatie te krijgen,

De activiteit kan gekaderd worden binnen plastische opvoeding en er kan ook een brug worden gemaakt naar andere leergebieden, bv. binnen wiskunde massa berekeningen doen of binnen aarderijkskunde de verschillende steensoorten onderzoeken.

En waarom niet een workshop beeldhouwen organiseren in de klas of op locatie. 

Binnen de taalmethode Talent kan je in het kader van projecten werken aan "Allemaal beelden, groot en klein", "Beeldenkwartet" of "De beeldentuin".

Kleuter - Lager - Secundair

Een selectie bekende oude standbeelden in Brussel:

Een selectie Moderne standbeelden:

Een selectie Fonteinen met standbeeld:

Tip: breng een bezoek aan de Academie voor Beeldende Kunsten Anderlecht afdeling beeldhouwkunst en snuif de biotoop op van deze ambacht of nodig een beeldhouwer met zijn gerief uit in de klas. Bij Atelier 340 geven ze workshops beeldhouwen. Via hun kan je eventueel een kunstenaar vinden die vertrouwd is om met kinderen te werken.

Bezoek het ABC-huis; een inspirerende plek waar ruimte en materiaal ter beschikking is om creatief aan de slag te gaan.

Neem een kijkje in activiteit 'Standbeelden in het Josaphatpark' (interne link) voor meer inspiratie. 

Reactie toevoegen