Pennenvrienden

Pennenvrienden

Leerlingen van het vierde leerjaar uit 4 scholen in Jette en Laken leren elkaar beter kennen door het project ‘pennenvrienden’. Elk krijgt een pennenvriend toegekend van een andere school, ze starten met het schrijven van brieven naar elkaar.  Later mailen ze ook naar elkaar. Op het einde van het project leren ze mekaar in real kennen tijdens de messageparty. 

Timing
Het project duurt 1 trimester. De leerkrachten kiezen voor het tweede trimester, want dan komt 'creatief schrijven' ten volle aan bod. Eén trimester is een goed ritme: de brieven volgen mekaar niet te snel op, maar ook niet te traag. Er is voldoende tijd om brieven te schrijven en te corrigeren, en het wachten op antwoord duurt niet té lang.  Het mailen gaat vrij snel -een weekje is voldoende- en de messageparty is een mooie afsluiter net voor de paasvakantie. 

Elementen van het project
-
Kinderen 'matchen': Net voor de kerstvakantie vullen de kinderen een "identikid" in: Daarin vullen ze hun hobby's in, hun lievelingsvak op school, hun lievelingsboek, favoriete spel, jeugdbeweging, favoriete plaats of activiteit in de vakantie,... Op basis daarvan worden de pennenvrienden gematched (opgepast: meisje-meisje of jongen-jongen werkt het best)

- Brieven: De kinderen schrijven 2 brieven en ontvangen 2 brieven van hun pennenvriend (spannend afwachten!).
- Mailen: De kinderen leren ook mailen naar mekaar. Van de school ontvangen zij allen een email-adres. Niet alle klassen hebben een computer per leerling. Dat vraagt can wat wat organisatie. Ook wil het wel wat mislopen vanaf het digitale verkeer (de omgangsvorm die ze aangeleerd krijgen bij de brieven telt precies minder eenmaal ze aan de computer zitten.) Daarom kiezen we  voor een workshop "digitale communicatie" per klas van vzw Creafant. Kinderen maken kennis met de "gevaren" van internet en sociale media, leren over de do's en de don'ts. Samen met de kinderen ontwikkelt Creafant een digitale omgangscode. 

- 1 klas organiseerde een klasontbijt met ouders waarin de kinderen vertellen over het project en hun digitale omgangscode en waarin zij tegelijkertijd samen met de kinderen een online onderzoeksopdracht uitvoeren.  

- Messageparty: Eindelijk is het zover. Zij ontmoeten  hun pennenvriend! Samen met hun pennenvriend kunnen zij tal van activiteiten doen (diverse workshops): kaarten maken, fotoshoot, gezelschapsspelen, dansen, ... De messageparty's laten we ook door vzw Creafant animeren. Met een theaterstukje geven zij ook de do's en de don'ts mee voor tijdens een eerste ontmoeting. 

- Opstart van het project
Zoek een moment waarop je met de verschillende leerkrachten kan samen komen om afspraken te maken. Over het ritme van de brieven, over hoe uitgebreid die zijn, de data van de opstart van de mails, van de workshops (facultatief) en van de messageparty. In bijlage een draaiboek van het project uit Jette (Brede School De Verrekijker). Na het project is het interessant om te kunnen uitwisselen over wat beter kan naar het volgend schooljaar toe. 

- Varianten:
Andere Brede Scholen of partnerscholen ontwikkelden varianten op dit project. Vaste waarde is meestal: het schrijven en blij wachten op het antwoord en het feestje. 

 

 

 

 

Lager - 2e graad - 3e graad

Reactie toevoegen