Op leerwandeling door de gemeente

Op leerwandeling door de gemeente

Met de leerlingen van het 4de leerjaar, maakten we een leerwandeling door de gemeente.

Ik heb deze activiteit op 2 momenten op dezelfde dag gedaan. De voorbereiding in de voormiddag, de wandeling in de namiddag en steeds met een zorgleerkracht erbij. 

Eerst heb ik met de kinderen de kaart van de gemeente bekeken. We hebben alle dingen die we erop zagen benoemd (legende, de verschillende kleuren, de verschillende wegen, de schaal...). 

Nadien heb ik de kinderen een stuk touw gegeven en ze moesten in duo een stuk touw nemen dat overeen kwam met +- 3 km. Hiervoor hadden ze de schaal nodig. 

Daarna hebben ze op hun kopie (op ware grootte) een wandeling gemaakt die aan de school begon en eindigde door het touw van +-3km op de kaart te leggen. 

Als dit goed gelutk was, controleerde ik dit en dan mochten ze dit met stift tekenen. Zo waren er dus verschillende wandelingen gemaakt door de kinderen. 

Ik heb er twee wandelingen uitgekozen die langs het bos gingen. Deze wandeling heb ik dan in twee groepen laten doorgaan. Elke groep had zijn eigen wandeling, de kinderen moesten om de beurt de kaart lezen en dus de weg wijzen. Onderweg hebben we op de omgeving van de school gelet: het verkeer, het landschap, de huizen, woningen waar ook een beroep uitgevoerd wordt enz...

 

Lager - 2e graad

Uitbreidingen:

  • met pandakrijt afdrukken maken van de schors van de bomen om deze nadien de bekijken in de klas. 
  • leerlingen maken een foto van een plek die hen aanspreekt en maken er een Slinkachu-kunstwerk van: little children in the city.

Reactie toevoegen