Op bezoek bij de dokter - sociale vaardigheden

Op bezoek bij de dokter - sociale vaardigheden

Hoofddoelen: 

  • Leerlingen oefenen sociale vaardigheden in de buurt van de school. 
  • Leerlingen leren anderen op een respectvolle manier aan te spreken. 

Vooraf in de klas:

De klaspop is ziek. De leerlingen willen met de klaspop naar de dokter gaan. 

In de klaskring denken ze samen met de leerkracht na over volgende vragen: 

  • Hoe stellen we onszelf voor aan de dokter? 
  • Wat vertellen we over de klaspop? 
  • Welke vragen stellen we aan de dokter? 
  • Hoe nemen we afscheid van de dokter? 

Ze spreken vooraf af wie wat zegt. 

Bij de dokter: 

De leerkracht observeert de leerlingen en neemt foto's van de doktersactiviteit: 

  • Leerlingen stellen de klas en de school voor aan de dokter 
  • Leerlingen leggen het probleem uit aan de dokter
  • Leerlingen stellen vragen aan de dokter
  • Leerlingen luisteren naar het advies van de dokter
  • Leerlingen drukken hun waardering uit naar de dokter 
  • Leerlingen nemen afscheid van de dokter

Achteraf in de klas: 

In de kring toont de leerkracht de foto's van bij de dokter. Aan de hand van de foto's reflecteren ze over het doktersbezoek: 

  • Hoe verliep het gesprek?
  • Wat vertelde de dokter?
  • Hoe was jullie reactie hierop?
  • Hoe verliep het afscheid?
  • Hoe voelden jullie je daarbij?

De foto's krijgen een plaats in de klas: de leerkracht kan hier telkens naar verwijzen wanneer leerlingen in gesprek met elkaar of met anderen gaan: Vb. elkaar bedanken, elkaar laten uitspreken en naar elkaar luisteren, afscheid nemen... 

 

 

Lager - 1e graad
  • Telefoneer en spreek af met een dokter/medisch centrum/ziekenhuis in de buurt van je school.
  • Neem foto's van de activiteit zodanig dat leerlingen achteraf visuele ondersteuning hebben bij het reflecteren en je de activiteit een plaats kan geven in de klas 
  • Splits de klas eventueel op in kleine groepjes om de dokterspraktijk te bezoeken

Reactie toevoegen