Beter Buiten 0 - Blotevoetenpad

Wat zijn de belangrijkste competenties die het kind/de jongere inzet tijdens deze activiteit?

1 competentie
verschillende competenties in samenhang

Hoe levensecht leert het kind/de jongere in deze activiteit?

eindresultaat voor kind/jongere zelf
bijdrage aan maatschappij

Voor wie is het resultaat van de activiteit bedoeld?

Voor het kind/de jongere zelf
Voor de maatschappij

Welke rol heeft het kind/de jongere in de activiteit?

Maakt kennis met iets nieuws
Neemt zelf verantwoordelijkheid op

Welke rol heeft de leerkracht in de activiteit?

Leerkracht is expert
Leerkracht is coach

Beter Buiten 0 - Blotevoetenpad

Samenvatting

De klas maakt een blote voeten pad (of meerdere) met zelfgevonden (natuur)materiaal.

Andere klassen kunnen het uitproberen.

Uitgewerkte activiteit

Duur activiteit: 30-60 min.

Materiaal: Natuurmateriaal uit de buurt, eventueel bakjes of smal lang zeil.

Verloop activiteit:

Stap 1: Leg het doel en de opdracht uit. Voorzie eventueel extra materiaal, naast het natuurlijk materiaal dat in de omgeving te vinden is.

Stap 2: Leerlingen verzamelen natuurmaterialen (takjes, gras, bladeren, mos, hooi, stro , schors, hakselhout, vruchtjes,  steentjes, papiersnippers, stengels, kruiden, veren, eierschalen, koffiegruis, modder, water, ijs,....) en bedekken per soort materiaal een deel van een lange smalle strook met de gevonden materialen.

Stap 3: De leerlingen proberen het zelf uit, al dan niet geblinddoekt. Indien blinddoek: kunnen ze zeggen op welk soort materiaal ze stappen?

Stap 4: Andere klassen worden uitgenodigd om het pad te gebruiken.

Stap 5: Na x aantal dagen wordt het pad opgeruimd. Organisch materiaal gaat terug van waar het kwam of naar de composthoop. Papier gaat naar de gele container, ...

Mogelijke uitbreidingen:

Maak van je blote voetenpad een uitdagend hindernissenparcours met stammetjes, stoelen, netten, zeilen,…  Probeer dit af te leggen met een vol bekertje water zonder te morsen.
Indien geblinddoekt: iemand kan met natuurgeluiden (takjes tegen elkaar, takje over een dennenappel, fluiten op een grasspriet,...) doorheen de hindernissen geleid worden.
 

Kleuter - jongste kleuters - oudste kleuters - Lager - 1e graad - 2e graad - 3e graad - Secundair - 1e graad

Reactie toevoegen